Ежедневен музеен информационен бюлетин - 2011 г.

Уважаеми потребители. форумът е тясно специализиран и достъпът до него е ограничен. Ако имате въпроси обръщайте се към администратора.

Модератор: vl.varnenchik_museum

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Нед Дек 25, 2011 10:48 am

Музеен информационен бюлетин за 24-25.12.2011г.

1. Иглика Мишкова: Обредният хляб е най-важният елемент от трапезата за Бъдни вечер
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1603676
Обредният хляб е най-важният елемент от трапезата за Бъдни вечер, каза в интервю за Агенция „Фокус” Иглика Мишкова, етнолог и уредник на Етнографския музей при БАН. Обредният хляб носи различни наименования, в зависимост от това в кой регион на страната е популярно съответното название. Този хляб винаги е украсен пластично. Върху него някога са се изработвали с помощта на тесто купените на нивата, домашните животни, кошерите, лозето и т.н.
Това, което е характерно за трапезата са пълнените чушки с ориз или боб, сърмите, варения боб, лещата, вареното жито, ошава. Колкото повече са различните храни, толкова по-плодородна и богата ще бъде годината, подчерта етнологът.
Според нея всяко едно семейство може да подрежда своята трапеза съобразно своите желания и собствен вкус, но обикновено сърмите, ошава, житото, вареният боб и хляба са задължителни. На трапезата по никакъв начин не трябва да има каквото и да било блажно нещо, защото това са последните дни, в които хората постят. От Коледа вече съответно могат да започнат да се хранят и с блажни храни, поясни Иглика Мишкова. „Моите съвети са към всички – да положат малко усилие, да подготвят една трапеза, в която задължително да има обреден хляб, защото той е най-важният елемент от трапезата. Да опитат да приготвят малко храна в къщи, защото това ще придаде невероятна топлина и уют на тяхната Бъдни вечер. Да не се притесняват ако не са докарали броя на ястията до 12. Не бива всичко това да се превръща в един безкраен кошмар, в който домакинята да готви безкрайно количество храна” каза тя. По нейни думи - лесно е да се вземе например един готов консервиран боб, от който може да се направи съвсем лесно и чорба и да бъдат напълнени чушки и да се направят няколко сърми. Ако някой обича ошав може да си направи, ако някой обича тиквеник може да си направи. За да се получи броят на ястията в мига, в който се подредят няколко ястия, могат да се добавят една глава лук, една глава чесън, купичка с мед, орехи. Важен е духът, важното е, че в този ден всички се събират около трапезата в очакване на раждането на Исус Христос и всички трябва да проявят доброта и обичта да царува във всяко едно семейство, заключи Иглика Мишкова.

2. Музеите в Кърджали и Одрин с проект
Източник: http://paper.standartnews.com/bg/articl ... cle=393672
Регионалният исторически музей в Кърджали ще си партнира с музея в Одрин. Общият проект се нарича "Музеите по поречието на река Арда" и ще продължи 12 месеца. Предвидени са работни срещи и обмяна на опит на музейни специалисти, обучение на студенти в областта на реставрацията и консервацията на движими паметници на културата. През пролетта на следващата година музеят в Кърджали ще гостува в Одрин с експозицията "Икони от Родопите ХVI - ХIХ в." В града край Арда пък ще бъдат представени музейни експонати на традиционни занаяти от Одринския регион. През следващите месеци предстои издаване и разпространяване на проспекти, каталози, CD и DVD с материали по дейностите на проекта.

3. Вежди Рашидов за свършеното през 2011 година
Източник: http://www.focus-news.net/?id=f19979
Вежди Рашидов – министър на културата, в предаването "Факторът Кошлуков" на ТВ7.
Репортер: И тази година продължи сериозната реформа в театрите. Сценичните изкуства поеха новата система на финансиране и заплащане и започнаха битката за всеки зрител. За културния министър тази битка е била успешна, защото през новия сезон отново виждаме опашки пред касите на театрите. В няколко театъра успешно приключиха ремонти на сградите, в други модернизацията ще стартира през следващата година. Средствата са заделени от безвъзмездната финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие”, по която министерството е бенефициент за над 73 млн. лв. Като свое постижение ведомството отчита и нарасналата субсидия за новото българско кино, което и тази година зарадва почитателите си с успешни заглавия. След повече от 20-годишен застой през 2011 бяха открити два нови музея. През юни в реновираната сграда на бившия софийски арсенал беше открит първият у нас музей за съвременно изкуство. Голям медиен интерес извън България предизвика откриването през септември на Музея на социалистическото изкуство, който отново изкара на бял свят произведения на монументалната скулптура и живопис, създадени в епохата на социализма. Над 2 млн. лв. бяха осигурени за реставрация на Ески Джамия в Стара Загора. Тя е строена преди няколко века върху основите на християнски храм и римско светилище и с право може да придобие статут на музей на религиите. Над 900 читалища тази година успяха да обновят книжния си фонд благодарение на средствата, отпуснати в подкрепа на българската книга. Половин милион лева ще бъдат разпределени между регионалните и големите градски библиотеки. През 2012 ще бъде открит подземен музей на базиликата „Света София”. В ход е и мащабен археологически проект за остров Свети Кирик карай Созопол, който, според културното ведомство, ще превърне острова в един от най-посещаваните в страната ни обекти на културен туризъм. Сред големите предизвикателства за догодина е изграждането на подземния музей на ларгото, изграждане на националния музеен комплекс, приключването на ремонта на Националната художествена галерия.
Водещ: Видяхме преглед на нещо от свършеното. Така ли е? успешна година ли беше 2011?
Вежди Рашидов: Ами сега не ми е удобно, след като гледам един репортаж, една малка част бих казал, че се показа. Но аз много ви благодаря, че показвате нещо, което в крайна сметка това е работено за две години. По-скоро бих задал въпроса обратно, аз да задам въпроса, въпреки че не съм водещ. Като се върнете 30 години назад, бихте ли ми показали, като кажете „култура”, нещо с пръст? Ако ми покажете, помислете, давам ви време. Аз две години мислих. И ако ми покажете, да, тогава бих влязъл дори в по-остри дискусии. Но мисля, че на Коледа хубаво е да ви докажа, да ви кажа още какво...
Водещ: Ами да, няма строени музеи и галерии като че ли в последните 20-30 години.
Вежди Рашидов: Не само музеи и галерии. Видяхте не само музеи и галерии. Виждате археология, виждате паметници, виждате...
Водещ: Е археология, разкрития имаше през тези години.
Вежди Рашидов: Аз не казвам... Може ли да ми покажете с пръст нещо? Аз примерно тези неща мога утре да ви ги показвам едно по едно с пръст.
Водещ: Това безспорно е постижение. Искам да попитам за ларгото, обаче.
Вежди Рашидов: Не искам, разбира се, да обидя никой. Явно съм прекалено амбициозен човек, сега с две думи ще ви кажа. Да, за ларгото някъде се изписа, то не е точно защото някой бойкотира, а защото бавно вървят процесите. Защо ларгото не може още да стартираме, въпреки че аз бих искал януари-февруари да /.../ онова, което на Министерски съвет, когато премиерът ме пита какво става с ларгото, какво става със „Струма”, нали, всеки министър отговаря какви са причините за забавянето? Да, разбира се, аз не мога да обявя тръжните процедури по една проста причина – че не са приключили археологическите проучвания и без да имам проекти и приключване, аз няма как да обявя конкурси.
Водещ: Археологическите проучвания вътре в ларгото? Разкопките там?
Вежди Рашидов: Да, да. Пластовете, всичко това. Като че ли много ни се иска на всички малко по-бързо да стане, защото прекрасно е с откриването на метрото да няма работна площадка, да открием и това.
Водещ: Нали това е идеята? Долу да има един огромен подземен музей.
Вежди Рашидов: Но не можем да обявим тръжна процедура, защото ние не знаем още какъв обем от работа ще има. Второ, това правителство никъде не сме си позволили т.нар предишни анекси, които винаги надуват цената, нали – ако тя е 100 лв., става с анекси 300. Това нещо не си го позволяваме, това премиерът ни го е забранил, на този принцип да съществува...
Водещ: Добре, само да ви питам, господин министър. Вие възлагате на археолозите да направят разкопките. Те могат ли да сметнат точно... Ами ако излезе още нещо отдолу и отдолу?
Вежди Рашидов: Те не могат. В момента те могат да направят едно нещо – да извадят пластовете, необходимите, колко пласта има, докъде се разпростира археологията, на базата на което се прави проект и на базата на този проект вече може да мислим какъв обем дейности има за доизграждане. Докато ние нямаме разкрития, пълни, защото не знаем какво има под земята, ние не можем да кажем на строителя за колко лева да ни го на прави и той не може да ни го каже. Така че не можем да открием процедура. Просто трябва да имаме завършен обект.
Водещ: Това са /.../ археологията. Да ви попитам за театрите. тази година направихте ли реформата в театрите, готова ли е вече? Това ли е реформата?
...
...
Водещ: Уволнихте Йорданка Кандулкова, директор на НИНКН. Не знам как се казва сега, Институтът за недвижимо имущество, за паметници и култура.
Вежди Рашидов: Да. Уволних Йорданка Кандулкова. Какъв е проблемът?
Водещ: Създаде това въпроси в обществото. Имаше акция за връзване на...
Вежди Рашидов: Вместо да ги учат на архитектура, тя реши да прати студентите си да връзват скулптори. По-добре е да правят скулптури отколкото да връзват парцали. Виж, Емиле тук няма нищо лично. В заповедта ясно са казани мотивите за какво е освободена. Темпото, с което вървим и това, което правим за две години изисква наистина доста бързо движение. Нищо лично нямам. Въпросът е, че когато аз дойдох като министър, България беше пропищяла от /.../. За корупция в НПК. За схеми, чрез които рекетират граждани, хора. Взимат им пари. Това беше дива работа. И съм го дал на прокуратурата, много нарушения. За две години този имидж не можа да се изчисти, на НПК. Този имидж отново продължи. Даже бях мек в основанията, защото в папките, оплакванията и сигналите, които има, те са по-тежки. Но не мога да хвърля върху 50-60 човека вината за един, че не се справя.
Водещ: Разбирам. В крайна сметка отговорността е твоя.
Вежди Рашидов: Само две думи ще добавя. Аз не виждам какъв скандал има. В крайна сметка в закона е казано, пълната отговорност, това е пирамидата на министъра. Всички министри са...
Водещ: Я носи министърът.
Вежди Рашидов: Лошото е, че само аз носи и финансова, и административна отговорност. Отговорността се иска от мен. И аз смятам, че не е работа на никой друг освен аз да реша екипа, с който искам да работя.
Водещ: Абсолютно съм съгласен.
Вежди Рашидов: От мен се искат крайни резултати.
Водещ: Искам да ви задам един въпрос към края на нашия разговор. Проектът за „Българския Лувър” имаше доста критици, но ти подписа петгодишен рамков договор с „Френския Лувър”. Как стана този номер?
Вежди Рашидов: Това не се е случвало в историята на България.
Водещ: Аз искам да знам какво означава петгодишен рамков договор с „Френския Лувър”?
Вежди Рашидов: Пет години „Лувърът” ще представя и ще работи с българските музеи да представят българския артефакт.
Водещ: В Париж, в центъра, в „Лувъра” ще има българска експозиция?
Вежди Рашидов: Световният музей, защото на ден от там минават 30 000 човека, на ден. 30 000 човека. Това значи – целият свят.
Водещ: И пет години ще има отделна експозиция или какво?
Вежди Рашидов: И отделно е въпрос вече на стратегия. Даже има работни екипи вече направени. Стратегия.
Водещ: Това е голям пробив.
Вежди Рашидов: Може, например общо Византия, която има „Лувъра” и българска Византия съвместно, може съвместно българска Тракия, отделно.
Водещ: До сега имали ли сме договор с „Лувъра”?
Вежди Рашидов: Никога. За сътрудничество от 180 държави, имаха девет държави. Ние сме 10-тата, с която се подписва. Мога да ви кажа датата и деня.
Водещ: Поздравления. Това е голямо постижение.
Вежди Рашидов: Това са личните ми контакти, разбира се, които аз съм щастлив, че успях да ги предоставя на България. Заслужават българите и България тази слава. Да влезем в „Лувъра”, това значи да си вдигнем нивото. Вижте, като минават 30 000 и, когато виждат, отдолу пише България...
Водещ: България.
Вежди Рашидов: Няма по-съвършена реклама на името на моята държава.
Водещ: На френски да не пише само България, защото ще се объркат с фирмата за камъните и за златата.
Вежди Рашидов: Само да ви кажа, че аз много ще се радвам да има човек от ТВ7 на 31-ви в Париж, в 16.00 часа в сградата на „Лувъра”, когато подписвам рамковия договор на България. Историческо.
...
Вежди Рашидов: Бях в Рим да докарам 17 задържани български средновековни икони.
Водещ: Разбрах те. Върнахте ли ги?
Вежди Рашидов: Все пак съм единственият български министър в историята, който връща, едни изнасят и са изнасяли. Аз съм единственият, нека да остана в историята, който с куфари, понеже нямам пари да платя 300 000 евро да ми ги върнат блиндирани, с печати.
Водещ: С куфари да ви ги докарат.
Вежди Рашидов: Взех осем човека. Излезе ми 15 000 евра за билети, но ги докарах. 21 000 български, чудовищно добри антики.
Водещ: 21 000?
Вежди Рашидов: 21 000. те бяха показани. Дори някои медии се присмяха „как така с куфари”. Да, нямаме пари. Като сме беден народ. Отидох, взех осем човека, куфари, по летищата...
Водещ: Страхотно. С това да завършим ви предлагам. Това е хубавата новина за Коледа. 21 000 наши български антики ще бъдат тук в България.
Вежди Рашидов: Български, наши, възстановени.
Водещ: И ще отидат в музеите?
Вежди Рашидов: Да. Той отиде вече. Той е при Божидар Димитров.
...
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Пон Дек 26, 2011 5:37 pm

Музеен информационен бюлетин за 26.12.2011г.

1. На музей по празниците
Източник: http://bnt.bg/bg/news/view/66755/na_muzej_po_praznicite
Ще ходите ли на музей по празниците? Много хора посвещават свободните си дни на културна програма. Никой обаче не обича да е последният в тълпата чакащи. Как някои от най-прочутите музеи в света са намерили начин да избавят посетителите от отегчителните опашки - вижте в следващия материал.
Всеки ден близо 75 000 души посещават Айфеловата кула. Две трети от
тях са чужденци. Но да се управлява този наплив не е никак лесно.
Никола Льофебр, шеф на компанията-оператор на Айфеловата кула: "Преди три години решихме проблема поне частично като въведохме система за онлайн резервации. Преди това системата беше примитивна - който дойде първи, влиза по-напред."
Първоначално системата за онлайн резервации важи само за групови
посещания. Много скоро обаче е отворена за всеки, който желае да види Париж отвисоко. Преди опашките са кошмарни. Чака се по час, час и половина.
Дъждът не пречи на многобройните посетители на музеите в Берлин. Всеки от големите музей в германската столица приема по над 1 милион души годишно. Никой от тях няма време за губене по опашки.
Кристофер Рихардс, шеф на системата за посещения на държавните музеи в Берлин: "Искаме да позволим на хората да планират по-добре посещението си. Запазват си определено време и влизат без да чакат."
Пушкинският музей в Москва може да се поучи от Франция и Германия.
Московчани, които с часове мръзнат пред музея, разказват, че е крайно време да се направи нещо по въпроса с безкрайното чакане.
Олег, посетител: "Хората, които посещават Лувъра са 50 пъти повече, а няма подобни опашки. Мисля, че системата трябва да бъде кардинално променена."
Любителите на изкуството от Москва не вярват скоро системата да се промени. И си пожелават едно - интересните изложби да бъдат организирани в някое по-топло време от годината.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Вто Дек 27, 2011 9:51 am

Музеен информационен бюлетин за 27.12.2011г.

1. 100 г. от смъртта на Дончо Попа
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=829706
Ученици от клуб "Родолюбие" представиха живота на Дядо Миню Попа
100 години от смъртта на Дончо Попов отбелязва АИР"Боженци". Днес входът за къщата музей на видния божанкалия е свободен за всички посетители в резервата.
Дончо Иванов Попов е роден през 1815г. в Боженци, в многолюдно семейство, състоящо се от четирима братя и една сестра. Макар и не толкова популярен, колкото брат си Миню Попов, той е също толкова голям дарител и благодетел. Търговец, сарафин, индустриалец, Дончо Попа е от онези балканци, които благодарение на търговските си връзки с Русия, Австрия, Бесарабия и Влашко, допринасят за българската просвета и възраждане твърде много и достатъчно, за да оставят своя следа на страниците на българската история.
Неуморим, проницателен, далновиден през 1871г. става един от основателите на Безименното търговско дружество „Бъдащност" за търговия и кредитиране, а през 1901г. със съдружници строи модерна фабрика за производство на вълнени платове „Троица". Освен в развитие на търговията, във фабрики и недвижими имоти, Дончо Попа влага солиден капитал в духовното и културно бъдеще на България. Заедно със сина си Ганчо даряват над 250 000 лева за читалище „Априлов - Палаузов", църквата „Св. Троица", Габровския девически манастир „Св. Благовещение" и др.
На 27. 12. 1911г. Дончо Попа умира. В завещанието си той остава верен на начина си на живот. Оставя на Непълната девическа гимназия 1500 лева за основаване на фонд на негово име, годишната лихва от която да се дава на две бедни ученички, с добър успех.

2. Стари икони от Родопите в Одринския музей
Източник: http://www.monitor.bg/article?id=319890
27.12.2011 Изложбата „Икони от Родопите ХVІ - ХІХ в." на Регионалния исторически музей в Кърджали ще гостува на музея в Одрин през пролетта на следващата година. Това стана ясно след проведената среща на ръководителите на проекта от българска и турска страна. Нашата културна институция е партньор по стартиралия проект на одринския музей. Той се нарича „Музеите по поречието на река Арда" и ще продължи 12 месеца. На срещата бяха обсъдени подробности около дейностите през следващите 3 месеца.
Предвидени са работни срещи и обмяна на опит на музейни специалисти, обучение на студенти в областта на реставрацията и консервацията на движими паметници на културата, изложба на музейни експонати от традиционни занаяти от Одрински регион в Кърджали и фотоизложби в Одрин, Кърджали и Момчилград. Фотосите на изложбите ще са от значими исторически обекти в регионите на двата музея.
Предстои издаване и разпространяване на проспекти, каталози, CD и DVD с материали по дейностите на проекта.

3. Годишно 20 млн. чужденци ходят във Франция на военно-исторически туризъм
Източник: http://www.infotourism.net/index.php?t=29714&m=1
Френското правителство смята, че посещенията на туристи в местата, свързани с военна слава, могат да носят прилични приходи в държавната хазна. През тази година в страната се проведе първата национална конференция по военен туризъм, който във Франция наричат паметен туризъм.
"Това е туризъм за спомени, поклонение, памет за мъртвите“ – цитира изданието думи на Серж Барселини, директор на архивите в Министерството на отбраната на Франция.
Очаква се броят на туристите значително да нарасне през 2014 г., когато ще бъдат отбелязани 100-годишнината от Първата световна война и 70-годишния юбилей от десанта на съюзническите войски в Нормандия по време на Втората световна война.
През ноември във френския град Мо (намиращ се на река Марна, североизточно от Париж) бе открит Музей на Първата световна война, като броят на посетителите вече надхвърли първоначалните предвиждания.
През миналата година 155-те военни музеи, мемориални паметници и исторически места във Франция, в които входът е платен, са били посетени от 6,2 млн. туристи, а приходите от билети е достигнал 45 млн. евро. Близо 45% от посетителите са били от чужбина.

4. Доц. Людмил Вагалински: Обвинението, че археолозите бавят изграждането на магистрали, се базира на грешна информация
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1604352
Обвинението на правителството, че археолозите бавят изграждането на магистрали, очевидно се базира на грешна информация. Това каза в интервю Агенция „Фокус” директорът на Националния археологически институт с музей при БАН - доц. д-р Людмил Вагалински. Фактите, дискутирани на заседанието на Министерски съвет и съответната стенограма, не отговарят на истината и на реалността. Не само аз, но и други мои колеги можем да заключим, че очевидно на правителството е подадена грешна информация – каза той.
Не искам да вярвам, че това е направено съзнателно, но резултатът е обвинения с обидни квалификации към археологическата гилдия, които са безпочвени – каза доц. Вагалински. На въпрос - кой е подвел министрите – той отговори: „На това могат да отговорят само самите министри. Аз не разполагам с такава информация – по какъв път и от кого те получават данните за състоянието на археологическите проучвания по магистралите. Фактите са точно обратните на това, в което ни обвиняват”.
Не мога да посоча конкретни имена на хора – държавни служители, които биха могли да подведат своите ръководители, в случая зам.-министри и министри – добави доц. Людмил Вагалински.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Сря Дек 28, 2011 9:47 am

Музеен информационен бюлетин за 28.12.2011г.

1. Джурасик парк край Ракитово
Туристи идват за средновековна крепост и рев на древни животни
Източник: http://paper.standartnews.com/bg/articl ... cle=393923
България е на път да се сдобие с музей на динозаврите. От десетилетия археолози и други специалисти разработват палеонтологичното находище край ракитовското село Дорково. Там бяха намерени части на древни животни, а екземплярите са разпръснати в различни музеи из страната.
Сега община Ракитово спечели проект, който превръща уникалното находище в специализиран музей, единствен в тази част на Европа. На мястото на находището в Дорково ще бъде изградена зала от метал и стъкло, служеща за постоянна експозиция. В родния Джурасик парк ще се поставят всички открити досега находки.
Предвижда се монтиране на озвучителна и видеотехника, които да възпроизвеждат звуци на животни, живели преди милиони години. За успокояване на адреналина след рева на динозаврите и мамонтите туристите ще излизат сред красив зелен парк и обширен паркинг.
Само за 2 милиона лева ще бъде възродена и крепостта "Цепина". Обектът е уникален за историците, защото това е
последният бастион на българите преди османската инвазия заради героизма на Деспот Слав. На "Цепина" ще има информационен център и супермодерна хотелска сграда. Проектът предвижда монтиране на ново осветление, пейки, беседки и обучение на екскурзоводи.

2. Откриха археологически находки на АМ "Струма"
Източник: http://www.burgasnews.com/stranata/obsh ... -am-struma
Уникална находка от VI - V в. пр. н.е. е разкрита при разкопки на праисторическо селище между селата Дрен и Делян, съобщиха от историческия музей Перник.
Археолозите се натъкнали на плосък некропол. В гроба, който попада в района на трасето на автомагистрала "Струма", са намерени кремирани кости, фрагменти от керамика, фини съдове, изработени на колело, сребърни и железни халки и др. Според специалисти находката е значима и дори ще влезе в учебниците по история.
В края на лятото с протокол на комисия, назначена от министъра на културата, находката е била документирана. С Агенция "Пътна инфраструктура" е договорено проучването на обекта да продължи в рамките на месец и половина при подходящо време, обясни шефката на музея Емилия Велинова, цитирана от радио Благоевград.
Договорът още не е подписан, но от музея възнамеряват проучването да бъде довършено в началото на следващата пролет.
По трасето на аутобана е разкрита и друга археологическа находка, която най- вероятно е продължение на некропола. Там не е работено и не се знае колко дълго ще траят разкопките.

3. Вежди Рашидов: Регионалните исторически музеи трябва да работят "по-оперативно и по-стегнато"
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1604604
Общините също трябва да имат ангажименти към културните институции в своите градове и окръзи. Това каза министърът на културата Вежди Рашидов в Министерски съвет, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Правителството не е обсъждало въпроса за финансирането на ансамбъл „Родопа” в Смолян и няма категорично решение, включително за това дали той да премине към държавата. Подкрепили сме морално ансамбъла, че не бива да се закрива, но всичко е свързано с възможности, каза министърът.
Рашидов заяви, че не става въпрос за това да няма археологически проучвания при строеж на магистрали, а че бавната работа по тях и това, че не са започнали, означава губене на европейски средства.
Именно за това говорим – да се намери една форма на по-експедитивна работа и, разбира се, че е задължително да има проучвания. Никой не е казал, че трябва през просото да се върви, но трябва и да се работи, каза Рашидов. Според него регионалните исторически музеи трябва да работят "по-оперативно и по-стегнато".
По думите му – не се знае коя институция какво управлява. Министърът даде пример с частни къщи със статут на паметници на културата, за които обществото смята, че Министерството на културата трябва да финансира издръжката, а всъщност ангажиментът е на собственика.

4. Изложба отбелязва 100 години от покоряването на Антарктида от Робърт Скот
Източник: http://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2011 ... vaneto_na/
Националният исторически музей във Великобритания организира изложба по случай стогодишнината от експедицията на британския изследовател Робърт Фалкон Скот, съобщи "Би Би Си".
"Досега цялата история на последната експедиция на Скот е затъмнена от наистина завладяващия разказ за пътуването до Южния полюс. Това е наистина фантастичен разказ за човешките усилия, но освен това има още много и се опитваме да покажем научната страна на пътуването", казва Елин Симънсън от музея.
Специално внимание ще бъде отделено на неразказвани истории от експедицията му до Южния полюс. За първи път ще бъдат изложени предмети като дрехи, шейни и кирки, изпозлвани от пътешествениците. Те ще бъдат показани заедно с научни експонати, събрани от експедицията.
Изложбата ще бъде открита на 20 януари – три дни навършването на сто години, откакто екипът на Скот достига полюса. Научните експедиции до Антарктида не са били нещо ново, но Скот е имал най-солидната научна програма, планирана някога. Неговият екип е проучвал времевите условия, зоологията и дори е провеждал експерименти в сравнително новото поле на глациологията.
Централно за изложбата ще бъде копие на дървената колиба от базата на Скот. Преди да стигнат до нея обаче, посетителите на на музея ще трябва да се разходят из плановете, на база които Скот е предприел пътуването. В музея ще бъдат представени ежедневието и дейностите около колибата от храненето до заниманията, с които изследователите са запълвали свободното си време.
По време на експедицията си Скот води подробен дневник, в който пише до последния ден на живота си – 29 март 1912 г. Той загива по пътя на обратно, след като осъзнава, че екипът на Роалд Амундсен е достигнал полюсът първи. В този момент екипът му е едва на 20 километра от базата.

5. Печат на византийска императрица обогатява историята на Созопол
Източник: http://www.burgasnews.com/component/con ... na-sozopol
Изображение
По време на разкопки на новоткритата църква в Созопол до Източната порта на древния град е открит от археолозите Цоня Дражева, директор на Бургаския регионален музей и Димитър Недев, директор на Археологическия музей в Созопол голям и отлично запазен оловен печат на византийската императрица Теодора.
Императрица Теодора е управлявала еднолично империята от 11 януари 1055 г. до 31 август 1056. Но нейният бурен политически живот започва много по-рано, когато на 19 април 1042 г. става съимператрица на сестра си Зоя. Властолюбивата Зоя през юни същата година я обвинява в близки любовни отношения с последния български цар Пресиан II и я заточва в манастир. За съжаление източниците не сочат точно къде и в кой град е изпратена Теодора. Дали това може да е Созопол? Богатият търговски град точно в ХI век е място за заточение в многобройните манастири около него. Там са пращани видни личности. Древните източници съобщават, че там са заточени Лъв, епископ на Халкедон, и Соломон, съветник в императорския двор.
Оловните императорски печати обикновено скрепяват дарствени грамоти, чрез които се дават пари за възстановяване на манастири или големи поземлени имоти.
Печатът на Теодора е единственият открит засега в българските земи. За краткото си управление тя едва ли е успяла да разпише много дарителски грамоти. От какво е предизвикан жестът й към созополската църква, която е част от манастирски комплекс? Единственото възможно обяснение е, че тя е била заточена именно тук. И, останала доволна от отношението към нея от страна на монахините и гражданите на Созопол, богато е възнаградила манастира. А дали тук не е бил заточен любовникът й – българският цар Пресиан II? Първият му опит за преврат минал без последствия. И той организира втори, също неуспешен. Този път обаче Пресиан II е ослепен и изпратен в манастир. На пръв поглед изчезва за историята, но през 1978-а бе открит негов гроб със съответния надпис в тогавашна Чехословакия. В дългия си път към тази земя той може и да е пребивавал в манастира в Созопол. Известно е, че Теодора го е обичала безумно и не се е женила никога. Тя е толерирала рода на Пресиан II. По време на управлението й Арон, братът на Пресиан, командващ крупна войскова част, загубил сражение със селджуките. Вместо да го уволни, Теодора го повишила в ранг.
При работа с архивни документи бе открито и името на манастира. В грамота на Вселенския патриарх Йеремия II от 1579 г. манастир в Созопол „Св. Николай Чудотворец“ се присъжда заедно с имотите си на манастира „Св. Иван Предтеча“, пак в Созопол на остров Св. Иван. Още гръцкият историк Ламперидис в книга, излязла в Солун през 1993 г., предположи, че този манастир е различен от манастира „Св. Николай Помощник на бедните“ в гр. Черноморец. Ламперидис изтъква, че е невъзможно в документ, засягащ имоти, да се сбърка името на манастира, тъй като документът става невалиден. Но естествено тогава не е било известно къде точно е бил разположен този манастир и Ламперидис си оставя вратичка за евентуална грешка. Грешка няма. Нормално е впрочем един храм, който е построен за моряците от пристанището, да носи името на техния покровител.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Чет Дек 29, 2011 9:58 am

Музеен информационен бюлетин за 29.12.2011г.

1. Моби Дик изплува в нашия Джурасик парк
Източник: http://www.standartnews.com/balgariya-o ... 28078.html
Фантазията на гения Стивън Спилбърг "Джурасик парк" като нищо ще оживее на родна земя. В това са убедени учени от Франция, Гърция и България, които работят по построяването на уникален музей на Изгубения свят край Ракитово. Изследователите признават - палеонтологичното находище край пазарджишкито село Дорково е изключително - досега не са се натъквали на толкова голямо "праисторическо гробище". Възстановяването на скелетите и връщането им в българския Джурасик парк - в музей на открито и специална зала, е идея, с която новата управа на Ракитово вярва, че ще предизвика сензация както сред туристите, така и сред палеонтолози от цял свят. ...
За първи път голямото палеонтологично находище в местността Илин кладенец на 400 м до Дорково впечатлила член-кореспондента Тодор Николов. Стърчащите от скалите кости били забелязани и от геолозите, които издирвали полезни изкопаеми в района през 70-те години на миналия век. Първата научна експедиция, която сериозно се заела с проучване, е от 1984 г. Месеци по-късно на мястото вече работели голям брой български и френски специалисти под ръководството на доц. Николай Спасов от Националния природонаучен музей при БАН. Именно той е и главният консултант на спечеления от община Ракитово проект.
Голям дял и принос има и проф. Ербер Тома, зам.-директор на "Колеж дьо Франс". Голяма част от именитите участници в експедицията от парижкия природонаучен музей били едни от откривателите и на легендарното находище в Етиопия, където намерили кости от австралопитека "Люси"на възраст 3,5 милиона години. До идването си в България те организирали подобни изследвания в над 25 страни по света, а покрай Дорково българските учени също получили международна известност.
До този момент страната ни била бяло петно в подобен род проучвания. Още в самото начало експедицията се натъкнала на поразителни открития под хумусния слой на почвата, дебел 60 см. Намерени били огромни бивни, кътници и множество други кости от скелетите на мастодонти - огромни бозайници с големи зъби, за които се знае, че са прародители на днешните слонове. Те са живели през плиоцена, т.е. преди 4,5 млн. години. И чужденците били категорични, че край Дорково е открита най-богатата подобна находка в Европа.
Тя била многократно по-впечатляваща от палеонтологичното класическо находище "Пикерми" в Гърция.
Край Дорково до днес са определени 9 групи бозайници. Сред тях има носорози, хищници от групата на мечките и кучетата, антилопи, елени, трипръстни коне хихариони. Според учените някога тук е текла река с непостоянен дебит, а животните идвали при нея на водопой. Много от тях умирали и въпреки огромните им размери времето и водата ги отнасяла и ги натрупвала на едно и също място. Така за голям период от време се образувало сензационното гробище.
Извадените кости днес се съхраняват в Националния природонаучен музей в София, а бъдещото изложение от стъкло и метал и открити площи има задачата да събере всичко, намерено до момента. Музеят не изключва и работа под земята за разкриването на още скелети и артефакти от епохата, когато динозаврите са бродели без страх. Звуковите ефекти и визуалната техника ежедневно ще привличат любителите на Изгубения свят, а България само може да спечели, категорични са местните хора.

2. Догодина пак правят разкопки край трънското село Забел
Източник: http://inews.bg/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8 ... 41215.html
Догодина ще бъдат подновени разкопките на античен римски некропол край трънското село Забел, съобщи на БТА временно изпълняващият длъжността директор на местния музей Кирил Марков.
Поради липса на средства работата е била замразена в продължение на няколко години. Обезлюдяващият се сега граничен край е бил богата римска провинция със силно развит металодобив.
Освен злато, тук древните открили находища на висококачествен барит, кварц и антрацитни въглища.
Има доказателства, че в района е пребивавал популярният политик и сенатор от Римската империя през 1 в.сл.н.е. Марк Антоний Руф, твърди Кирил Марков. Археолозите открили много интересна стъклария от римския период. Предполага се, че римляните са развили стъкларството като местно производство в Трънско.
Експедицията догодина ще се реализира съвместно с Регионалния исторически музей в Перник. В извършването на разкопките ще бъдат ангажирани и безработни по програмите за временна заетост.

3. Два нови археологически обекта са констатирани по трасето на автомагистрала „Струма”
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1604877.
Два нови археологически обекта са констатирани при проведено наблюдение от страна на екип от археолози на Регионален исторически музей – Кюстендил на изкопните работи, извършени за изграждането на автомагистрала „Струма”. Това съобщи за Радио „Фокус”-Кюстендил директорът на музея Валентин Дебочички. Той уточни, че тези обекти са били неизвестни до този момент. Става въпрос за многослойно селище от късноантичната и средновековната епохи, както и античен могилен комплекс. „Колегите археолози изготвиха научен доклад за разкритията си. Беше проведена и междуведомствена комисия, съгласно Закона за културното наследство, която отново констатира наличието на тези обекти”, каза Дебочички. Той допълни, че освен тези обекти е констатирана и антична могила, разположена на пътната връзка София-Дупница, пътен възел „Дупница – Север”. Могилата отстои на 26 метра от трасето на автомагистралата, но нейното проучване не е наложително, защото могилата няма да бъде засегната от строителните дейности. Валентин Дебочички посочи, че може в изключително къси срокове обектите да бъдат проучени.

4. Хасковските "Девет товара коприна" събират погледи в Пазарджик
Източник: http://haskovo.info/index.php?option=co ... 3&Itemid=2
На изключителен интерес се радва гостуващата в Пазарджик изложба на хасковския музей "Девет товара коприна и още девет – везани".
Богатата колекция включва финикови платна, ризи, рокли, елеци, нощници, покривки, шалове, кърпи, показващи непреходната красота на царицата на тъканите- коприната.
Най-ценните и качества са нейните здравина и трайност, затова експонатите от ХІХ и ХХ век и сега радват и привличат с блясъка и естествения цвят на пашкулите.
Поради многото посетители в Пазарджик, вместо до края на декември, както бе предвидено, изложбата ще остане там до края на януари, каза главният уредник на отдел "Етнография" Магда Милчева.
Експозицията е гостувала в София, Димитровград, Свиленград и други градове.

5. Музей на Луис Бунюел беше открит в Мексико Сити
Източник: http://www.tvevropa.com/bg/news/enterta ... view/64932
Луис Бунюел пристига в Мексико през 1946 г. след кратък престой в Съединените щати, където бяга от Гражданската война в родната си Испания. Легендарният режисьор остава в Мексико до края на живота си и снима цели 20 филма. Сега домът, в който е живял, отвори врати за посетители като музейна експозиция, посветена на 50-ата годишнина от класическия филм на Маестрото – "Виридиана".
Къщата е построена от Артуро Саенс де ла Калсада, бивш състудент на Бунюел от Университета в Мадрид, където негови приятели стават и Салвадор Дали и Федерико Гарсия Лорка. В мексиканския си дом режисьорът посреща много гости – свои приятели републиканци, живеещи в изгнание, интелектуалци като Октавио Пас, Карлос Фуентес и Габриел Гарсия Маркес.
Невероятно е усещането да посетиш къщата, в която е живял Бунюел и да научиш разни анекдоти, свързани с нея. Да научиш къде е посрещал гостите си, откъде са влизали те, в кои стаи са разговаряли и вдигали наздравици. Да се разходиш в градината, където творецът е приготвял своите паели. Всъщност къщата е основната атракция в изложбата, казва кураторът Герман Ростан.
Основен акцент в изложбата е може най-известният филм на Бунюел наред с "Андалуското куче" – "Виридиана". Той е сниман през 1960 г в Испания, след като диктаторът ген. Франциско Франко позволява на режисьора да се върне в родината си и да направи какъвто филм пожелае.
Въпреки това обаче след завършването му, той е забранен в Испания, а Ватикана го заклеймява като „дълбока обида за католицизма”. Филмът разказва за сложните отношения между млада монахиня /в ролята мексиканската актриса Силвия Пинал/ и нейния чичо /испанеца Фернандо Рей/. Той я желае, но не успява да я съблазни. Подкупва слуга да я упои, после я лъже, че е отнел девствеността й. Накрая се обесва, разочарован, че не може да я има физически. Филмът осмива лицемерието и псевдоморала на католическите свещеници, което възмущава мнозинството консервативни испанци.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Пет Дек 30, 2011 10:10 am

Музеен информационен бюлетин за 30.12.2011г.

1. Мястото на Историческия музей е на жълтите павета, настояват учените
Източник: http://paper.standartnews.com/bg/articl ... cle=394149
Ще краси стане ли Рогозенското злато витрините на ЦУМ? Идеята за трансфера на Националния исторически музей (НИМ) на жълтите павета все още не се е избистрена от кабинета. Но като нищо рокадата ще се осъществи, коментират запознати. Няма по-удачно място от витрините на ЦУМ, където да изложим "златния керван на българската история", смятат пък учените.
Красивата сграда, в която сега се помещава ЦУМ, е късен "сталински" стил. Проектирана е от архитект Коста Николов и е построена през 1957-1959 г. А през 1999-2001 г. е обновена и реконструирана. По време на последния ремонт се създава пространство, разпределено около два атриума, което позволява проникването на естествена дневна светлина в сградата от покрива. Това, според експерти, ще се отрази благотворно на евентуалното излагане на исторически експонати. И
ще са нужни съвсем малко средства
за адаптиране на сегашните 15 000 кв. метра търговска площ и превръщането й в музейна такава. Освен това историците са категорични, че тук могат да се изложат четири пъти повече експонати, отколкото в НИМ, който сега е в резиденция "Бояна".
Ако музеят се премести в центъра на София, заедно с римската улица под Ларгото и археологическите открития в метрото ще образуват единен градски ансамбъл. Който, от своя страна, ще представи по максимално добър начин културно-историческото наследство на България, смятат експертите. Най-важното е, че гостите и жителите на столицата ще имат лесен достъп до забележителностите.
Тогава ще се изпълни със смисъл и старият софийски афоризъм "Всички трамваи водят до ЦУМ". Към тях естествено ще се прибавят и двата лъча на метрото.
Ако НИМ се премести в ЦУМ, това ще бъде четвъртият дом на Историческия музей, който е създаден през 1973 г. Отначало той се помещава в сградата на бившето руско царско посолство на ъгъла на "Московска" и "Раковски". Първата представителна експозиция е открита през 1984 г., в чест на 1300-годишнината от създаването на българската държава, в сградата на Съдебната палата в центъра на София. По решение на правителството на Иван Костов е
преместен
през пролетта на 2000 г.
в "Дом №1" на президентската резиденция в Бояна, въпреки съпротивата и възраженията на историците. Разбира се, четвъртото преместване на "златния керван" ще стане факт, ако сегашният собственик на ЦУМ Георги Гергов кандиса и приеме евентуалната оферта на правителството.

2. Доц. Милко Аспарухов: Плевенската панорама ще бъде цялостно реновирана с европейски средства Източник: Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1605382
Плевенската панорама ще бъде цялостно реновирана с европейски средства. Ще бъде построен панорамен асансьор, който ще отвежда туристите до една площадка на покрива. Това е една допълнителна туристическа услуга, с която ще подобрим обслужването на туристите, идващи на Панорамата. Това каза за Агенция “Фокус” доц. Милко Аспарухов, директор на Дирекция „Военноисторически музеи” – Плевен. Ще се подобри и инфраструктурата около самата Панорама, включително и Скобелевия парк, посочи доц. Аспарухов. „Нещата не се свеждат само до този стъклен асансьор. Това е европейски проект, който спечелихме. Той не се свежда само до стъкления асансьор за поглед отвисоко, а третира цялостно реновиране на Панорамата с построяването на такъв асансьор. Средствата за проекта са европейски”, каза той.
„Туристите първо разглеждат Панорамата, панорамното платно, и добиват много сериозна представа за историческите събития, разиграли се по времето на третия щурм за Плевен на 11 септември 1877 г. и когато се качат на панорамната площадка с този панорамен асансьор, те ще погледнат естествения ландшафт и по един асоциативен път ще добият по-реални впечатления. Това, което са видели на панорамното платно, ще го видят като един естествен ландшафт, като естествена панорама, без бойни действия, но в по-мащабен вариант. Това ще бъде много интересно за хората. Освен това от тази площадка ще може да се наблюдава и град Плевен. Всеки може да намери нещо интересно отвисоко – това е и най-високата точка в Плевен. За туристите това ще бъде много интересно”, заяви Милко Аспарухов.
„По този проект реставрираме старинния мост на река Вит – там, където на 10 декември 1877 г. се е предал Осман паша. От 35 години мостът не е реставриран, не е обновяван. Това е много сериозно нещо, което ще направим сега. Ще бъде реставриран и Паметникът на победата, който е в близост до този старинен мост. По същия проект, това вече не касае нашата структура, а Регионалния исторически музей, ще се реставрира от части късноантичната крепост Сторгозия в местността Кайлъка. Това е проектът”, обясни доц. Милко Аспарухов.
Отдавна трябваше това нещо да стане, защото е необходимо за Плевен. Плевен се посещава от много туристи, подчерта той. За тази година Панорамата е посрещнала около 85-90 000 души, Военноисторическите музеи – около 150 000 души. Тези паметници трябва да бъдат обновени и реновирани, за да можем по адекватен начин да обслужваме туристите, посочи Аспарухов. Кога ще бъде завършен проектът, е в компетенцията на общината. През 2012 г. ще стартира изпълнението на този проект и ще започнем основните дейности, уточни доц. Милко Аспарухов.

3. Вашингтон какъвто можеше да бъде
Източник: http://www.dnevnik.bg/sviat/2011/12/30/ ... e_da_bude/
Американската столица можеше да изглежда доста по-различно, ако бяха реализирани част от големите архитектурни и градоустройствени проекти, появили се през годините. Тя можеше да изглежда различно и ако бяха реализирани някои абсурдни идеи.
Това е основното послание на уникална изложба в Националния архитектурен музей (National Building Museum) във Вашингтон. В нея могат да се видят не само различни проекти за Белия дом, Капитолия, Конгресната библиотека или Монумента на Вашингтон, но и идеи за наводняване на Мола - обширното парково пространство между Конгреса и река Потомак.
"Непостроеният Вашингтон" (Unbuilt Washington) започва още с различните скици за планиране на федералната столица, направени през 1791 г. от Пиер Л'Енфан, и завършва с някои от най-амбициозните съвременни проекти.
Това обаче е нещо повече от каталог на пропуснати възможности или успешно избегнати катастрофални решения. Това е сбор на архитектурните фобии и мании на Вашингтон, на неизчерпаемият му стремеж към грандиозност и страх от нещо прекалено елегантно, твърде смело или твърде френско, разказва "Вашингтон пост".
Изложбата може да ви накара да се разсмеете на абсурдността на идеята за Мемориал на Линкълн във формата на стъпаловидна пирамида или със зрелищен Бял дом, приличащ на двореца Версай.
След което зрителят се пита на какво всъщност се смее и какви са основните принципи за това как би трябвало да изглежда архитектурата на демокрацията, продължава изданието.
Историята помни как на Мола по време на Втората световна война бяха издигнати десетки временни постройки на военните, както и родилата се през 1946 г. идея точно тук да минават две магистрали за облекчаване на трафика - проект, който ако беше реализиран, щеше да убие всичко красиво в сърцето на столицата.
В същото време вместо скромния "Мемориъл бридж" днес можеше да се издига местно подобие на "Тауър бридж" със средновековна орнаментика и кули.
Сред грандиозните нереализирани идеи е тази за внушителен масонски храм, за събрани в общ комплекс музеи, както и няколко предложения за пирамиди.
През 1799-1800 г. Беджамин Латроб предлага пирамидален връх на мемориал на Вашингтон, стъпил върху семпъл мавзолей с антична колонада, който не е построен. Същото става и с колосалния пирамидален проект за същия обект, предложен през 1837 г. от Питър Форс и напомнящ на размаха на френския утопист архитект Етиен-Луи Буле.
Слава Богу, отхвърлена е и пресъздаващата зикурат от Месопотамия идея за Мемориал на Линкълн, предложена през 1911 г. от Джон Ръсел Поуп (странно, защото той е автор на смятания за елегантен Мемориал на Джеферсън на километър встрани). Кураторът на изложбата Мартин Мьолер твърди, че в това няма нищо случайно, както не е случаен и изборът този възпоменателен обект да бъде издигнат във формата на класически древногръцки храм, завършен през 1922 г.

4. Дариха на музея играчки от 40-те години на миналия век
Източник: http://www.shum.bg/index.php?item=69761
Обявената на 6 декември дарителска акция под наслов „Детство мое” за събиране на стари детски дрешки, играчки, колички, колелета, кончета, камиончета намира почитатели. Пръв на акцията, организирана от Регионален исторически музей- Шумен се отзова Никола Калоянов, който дари на музея сравнително нови детски играчки. Негови последователи станаха Женя Жекова, Нико Майеров, Иван Бъчваров, Здравка Русева, Румяна Милева. Изключително интересни дървени комплекти от спалня и кухня от началото на 50-те години на миналия век предостави г-жа Мария Пеева. Заедно с тях г-жа Пеева дари и стара ученическа дъска от епохата на Възраждането, както и старо сметало.
Най-старите засега детски играчки постъпиха от г-жа Анастасия Стойкова, която дари на музея т.н ашици - агнешки кокалчета, с които са си играли не само децата през 40- те год, но играта с тях се е превърнала и в игра на цялото семейство. Г-жа Стойкова предостави и ученическо сметало от 30 год на ХХ в.
От музея се надяват участието на шуменци в дарителската акция да стане още по-активно след новогодишните празници. РИМ-Шумен има възможност на място да посети всеки, който е готов да дари неща, свързани с неговото детство
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Пон Яну 02, 2012 3:06 pm

Музеен информационен бюлетин за 31.12.2011г.

1. Проф. Георги Атанасов: 345 раннохристиянски светци мъченици са просияли по българските земи
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1605517
Историята на 345 раннохристиянски светци мъченици по българските земи от периода І - ІV век обхваща едноименната книга на професор Георги Атанасов от Регионалния исторически музей в Силистра. За Радио "Фокус"-Шумен авторът посочи, че неговата задача е била да събере в едно изследване мъченическите истории на този внушителен брой раннохристиянски светци и да ги приведе в известност, тъй като мнозина от тях са непознати не само за миряните, а и за част от клира. Мъченическите истории на раннохристиянските светци обясняват защо днешните български земи са обетована територия на християнството, зона, в която редом с Близкия Изток, то създава своите най-здрави темели, заяви професор Атанасов.
Целта на книгата, освен да направи известни загиналите за вярата по нашите земи, е да покаже и върху каква земя се създава българската държава и българското православие. Историите, които е събрала на около 120 страници книгата, са показателни за пътищата, по които раннохристиянски светци-мъченици са оказали влияние върху духовното развитие на християнизирания български народ. Книгата дава възможност и за обогатяване на християнската култура на съвременните българи, каза професор Атанасов. „Съвременните българи, православни или не, ще намерят за себе си любопитни истории за техния регион, за техните градове, като например Свищов, Карнобат, Видин и др”, заяви той.
Книгата „345 раннохристиянски светци мъченици от българските земи” е богато илюстрирана, предназначена е за по-широк кръг читатели, като за всеки светец има посочена научна литература, а като новост са представени и мъченическите мартириуми, каза професор Атанасов.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Сря Дек 05, 2012 9:46 am

Музеен информационен бюлетин за 5.12.2012 г.

1. Две изложби откриват днес във врачанския музей
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1005624
Камерен изложбен кът по повод 105 години от рождението на художника Никола Златев ще бъде подреден днес в Регионалния исторически музей във Враца. Кътът ще е разположен във фоайето на централната сграда на музея. По-късно - от 17 часа, в преддверието на Голяма зала на ХГ „Иван Фунев" при РИМ - Враца, ще бъде открита юбилейна изложба на проф. Николай Русчуклиев. Поводът е 80 години от рождението на художника.

2. РИМ - Бургас отбелязва Никулден с природонаучна експозиция
Източник: http://www.burgasnews.com/vazhni-novini ... pozitziya-
Регионалният исторически музей ще отбележи Никулден с „Приказки и легенди за Свети Николай Чудотворец, хората и морските обитатели”. Събитието ще се проведе на 6 декември 2012 г. (четвъртък) в 10,00 часа, като участие ще вземат малчуганите от детска градина „Слънце”.
Разноцветни риби, раци и други морски организми, изработени от децата от ЦДГ „Слънце” ще украсят залите на музея. Празникът, посветен на Свети Николай ще започне с кратка информация за живота и делата на светията – закрилник на града ни. Драматизация “Рибарят и златната рибка”, песни и стихове с морска тематика ще представят малките ни гости. Подготвените от уредниците на музея снимки, забавни въпроси и любопитна информация за черноморските обитатели ще обогатят знанията на децата. В залите на музея малчуганите с помощта на природни материали ще правят платноходки, а използвайки древното японско изкуство оригами ще изработят морски обитатели.

3. Откриха първия филиал на Лувъра
Източник: http://bnt.bg/bg/news/view/90304/otkrih ... _na_luvyra
В Ланс, Северна Франция, беше открит първият филиал на Лувъра. Президентът Франсоа Оланд взе участие в тържествената церемония. Той приветства присъстващите и специално поздрави архитектите за добрата работа.
Един от най-посещаваните музеи в света вече има свой филиал. Новата сграда на Лувъра се намира в Ланс, бивш център на френската минна индустрия. Сградата на музея е от стъкло и алуминий и е построена по проект на японската архитектурна фирма "Санаа".
Лувърът в Ланс представлява правоъгълна стъклена конструкция на две нива, изградена върху някогашна мина за въглища. Построяването на музея е струвало над 150 милиона евро. От дирекцията на Лувъра в Париж са изпратили шедьоври на Дьолакроа и Рафаело в новата сграда на световноизвестния музей в Ланс. Творбите ще останат там една година.
Франсоа Оланд - президент на Франция:
"Лувърът е най-големият музей в света, който не спира да се обновява и променя. Изграждането на новия филиал в Ланс изпраща на хората двойно послание. От една страна музеят дава нова надежда на хората от всички поколения. Той обаче е и въплъщение на човешката воля, която позволява сбъдването на много мечти."
Музеят ще бъде отворен за посетители на 12 декември. В момента извън Франция се изгражда още един филиал на парижкия Лувър. Сградата се намира в Абу Даби и ще бъде открита през 2014 година.

4. Ръчно написан учебник по тъкачество е експонат на месец декември в РИМ Габрово
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1005650
Експонат на месец декември в Регионален исторически музей е уникален ръчно написан учебник по тъкачество за Държавната учебна занаятчийница в с. Княжево, дн. квартал на София. Същият е подшит в корици на „Тивтер от вересии на Стефан П. Андреев, кожухар, лето 1892 6 юни". Учебникът е съставен през 1892 г. за І-ви и ІІ-ри клас на занятията в училището. Подробно са разяснени видовете дрехи, особено детайлно са описани различните фигурни ефекти върху тях - чрез допълнително залепени и оцветени схеми. Обособени са два раздела - „Наука за пряждовлакнестите материали", който разглежда суровините (растителни и животински) за тъкачеството; и раздел „Наука за сплитките" с прикрепени мостри конци и платове. Авторът - габровецът Стефан Попандреев - е привлечен като учител в новата тъкаческа специалност в училището. Практиката тогава явно е била наемането за преподаватели на опитни майстори-занаятчии, които да предадат на учениците всички тънкости на занаята.
През 1883 г. със "Закона за устройството на учебната занаятчийница в село Княжево", утвърден с Височайши Указ №509 на Княз Александър Батемберг от 9-ти декември, е основана Учебната занаятчийница в с. Княжево, Софийско, първото техническо професионално училище в България, родоначалник на съвременните професионални гимназии. На нея се възлага задачата „да усъвършенствува занаятите в България по дърводелство и железарство, като приготвя добри и способни майстори по тях". ІІІ-то ОНС предвижда в бюджета за 1883 год. 60000 лева за откриване на училището, под ведомството на Министерството на общите сгради, земеделието и търговията. То се настанява в помещенията на бившата турска държавна сукнена фабрика и започва с 46 ученици, от които завършват успешно своето обучение през 1887 г. 29 младежи.
През 1886 г. се назначава първия директор на училището със специално висше образование - Васил Атанасов, завършил висше училище по химия в Чехия, който назначава опитни майстори - немци и чехи. Програмата се разширява с грънчарско отделение и с леарна за метали, шлосарна и ковачница. През 1887 г. училището представя първото си изложение от изработени предмети и е посетено от току що възцарилия се княз Фердинанд I.
От 1890 г. се изучава тъкачество и бояджийство. През 1893 г. Държавната учебна занаятчийница е преименувана на Държавно техническо училище. През 1895 г. с Указ № 373 от 7 юли то е разформировано и разделено на четири технически учебни заведения, които се обособяват в градовете, където има най-големи занаятчийски традиции. Железарското училище е в Самоков, грънчарството в Троян, тъкачеството и бояджийството в Сливен, а столарството в Русе.
Учебникът демонстрира стремежът към модерно обучение и насоченост към практическите нужди на обществото в младата българска държава.

5. Студ в музея във Враца, уникално културно наследство е заплашено от унищожаване
Източник: http://btvnews.bg/bulgaria/obshtestvo/s ... avane.html
Студ сковава музея във Враца. Заради липсата на средства за отопление уникално културно наследство е заплашено от унищожаване. Въпреки че е от години, проблемът все още няма решение.
Врачанският музей се посещава от 30 000 туристи годишно, но през зимата залите опустяват. С изключение на тази, в която е изложено прочутото Рогозенско съкровище.
„Във всички останали зали е много студено, просто нетърпимо студено, и това е единственото място, където посетителите могат да се поотпуснат”, разказва уредничката Христина Христова.
Опазването на тракийското сребро изисква в помещението да се поддържа постоянна температура от 18 градуса. За останалите експонати като праисторическия скелет Тодорка например или първия паметник на Ботев, няма топлина през зимата от 20 години.
Така в студените месеци музейните работници са по-голяма атракция от самите експонати. „Обличаме се с по няколко жилетки, якета, не изглеждаме сигурно много приятно на посетителите през зимата”, казва Цветомила Цветкова.
Пари няма дори за крушки, камо ли за подмяна на климатиците във фондохранилищата. Така над 100 000 експоната се рушат. За нови климатици са нужни 48 000 лева, но и тази година общинският бюджет не стигна за тях. Търсят се спонсори.

6. Вежди Рашидов договори изложба от автопортрети на съвременни български художници да бъде изложена в Италия
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1725441
През първия ден от работното си посещение в Италия министърът на културата Вежди Рашидов договори специална изложба от автопортрети на най-добрите съвременни български художници да бъде показана в признатия за най-стар музей в света – галерия „Уфици” и да остане завинаги в неговите фондове. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на културата. Министър Рашидов договори представянето на специална среща с Антонио Натали, директор на музея „Уфици” във Флоренция. Световният музей „Уфици” притежава изключителна колекция на тема „Автопортрет” от 14 в. насам.
Директорът на музея Натали каза по време на разговора с Вежди Рашидов, че е поласкан да предложи на България да покаже автопортрети на големите български майстори. В същото време музеят „Уфици” ще представи за първи път в София непоказвани творби от своите изключителни фондове. „Портретът е послание за образ във времето и аз съм щастлив, че музей като „Уфици” за първи път се отваря за таланта на България”, каза в края на срещата Вежди Рашидов. Български творби ще останат като собственост на галерия „Уфици”, където светът се стича да види творбите на Ботичели, Микеланджело, Леонардо да Винчи, Рафаело, Джото, Тициан.

7. „Изкуството на Тибет" в Музея на религиите
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1006074
Над 100 експоната, свързани с бита, религията и културата на Тибет са на разположение на старозагорци до края на месец март догодина в изложбата „Изкуството на Тибет" в Музея на религиите в Стара Загора. Изключително пъстрите и наситени цветове завладяват погледа и напомнят за българската традиция и естетика.
Уникалните предмети, разказващи за делниците и празниците, за обичаите в Тибет са притежание на Историческия музей в Димитровград.
На изложбата присъстваха и петокласници от IV ОУ „Кирил Христов". В програмата на учениците е заложен СИП „Род и памет". Децата споделиха, че най-силно са ги впечатлили маските, които напомнят за нашите кукерски традиции.
Антонио Натали поздрави министър Рашидов за изграждането на нови музеи в България, за отварянето на страната ни към най-престижните музеи, за 5-годишното Споразумение с Лувъра.
На срещата на министър Рашидов в музея галерия „Уфици” присъстваха почетният консул на България за регион Тоскана Алесандро Бузони и Роберто Петрини, член на Управителния съвет на благотворителната фондация „България-Тоскана”. Петрини помоли Рашидов да помогне като член на българското правителство голямо дарение от италианската фондация да стигне до децата в неравностойно положение в България. „Зная, че Вежди Рашидов продължава да прави много лични дарения за деца, за млади таланти, за български творци, затова се обръщам към него средствата, които сме събрали в Тоскана, да стигнат бързо до децата от социалните домове в България”, обясни Роберто Петрини.
Министър Рашидов обеща да съдейства заедно със своя колега Тотю Младенов за получаването на дарението.

8. Новоучредено сдружение ще развива националната музейна мрежа
Източник: http://www.radio-sz.net/rsz/index.php?o ... &Itemid=92
Да се модернизират музеите и галериите у нас и да се популяризира тяхната дейност са част от задачите на учреденото в края на миналия месец Национално сдружение „Български музеи”. Сред целите му са още обмен на информация, участие в програми и проекти за развитието на националната музейна мрежа. Цели, които обединяват 19-те учредители - представители на регионални, общински и частни музеи, както и на един национален - Военно-историческият музей, съобщи за Радио Стара Загора председателят на сдружението Борис Хаджийски, директор на РИМ Пазарджик.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Пет Дек 07, 2012 9:48 am

Музеен информационен бюлетин за 6.12.2012 г.

1. Показват ни гигантските риби по река Дунав
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1006300
С гостуваща фотоизложба под наслов "Гигантски риби по река Дунав" Военноморският музей във Варна ще отбележи най-морския празник Никулден - деня на рибарите и моряците.
В двадесет и осем платна са събрани близо 50 архивни фотографии от фонда на Етнографския музей в Тутракан, показващи едни от най-атрактивните моменти от улова на гигантски екземпляри, част от водния свят на река Дунав. Повечето от снимките, включени в изложбата, са дарение от частни лица, като най-старата от тях е направена през 1942 г. при улова на моруна, тежаща близо 400 кг.
Изложбата е подредена в залата за временни изложби на Военноморския музей. Тя ще може да бъде посетена до края на месец януари следващата година.

2. Национален музей „Васил Левски” в Карлово отбеляза 75-годишнина от създаването си
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1725659
Карлово. Национален музей „Васил Левски” в Карлово отбеляза 75-годишнина от създаването си, съобщиха от пресцентъра на общината. В камерната зала на Народно читалище „Васил Левски – 1861 г.” бе изнесена тържествена програма. Зам.-кметът на Община Карлово Антон Минев поздрави целия екип на музея и връчи юбилейна грамота на директорката Дора Чаушева.
Родната къща на Апостола на българската свобода е възстановена в първоначалния си вид през 1933 г. благодарение на обществената инициатива, на ентусиазма на карловци, на родственици на Левски, на Карловската дружба и Народния комитет „Васил Левски” в София. Родната къща на Апостола е отворена като музей през 1937 г. и се превръща в един от най-посещаваните мемориални музеи в България.

3. Изложба за освобождението на Плевен се открива на 10 декември
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1725703
По повод 10 декември – Ден на признателност на гражданите на Плевен към загиналите за неговото освобождение и 135–та годишнина от освобождението на Плевен, Община Плевен и Дирекция „Военно-исторически музеи” – Плевен организират следните прояви:
На 7 декември 2012 г. от 11.00 ч. в Панорама „Плевенска епопея 1877 г.” ще бъде представен новоизлезлият Сборник Военноисторически музеи том 3, посветен на 135 години от освобождението на Плевен, 105 години от създаването на Военноисторическите музеи и 35 години от откриването на Панорама „Плевенска епопея 1877 г.”. В проявата е включена прожекция на новия документален филм „Освобождението на България 1877 - 1878 г.”, съвместна продукция на Видеостудио „Кварт”, Москва и Военноисторически музеи-Плевен. Участие ще вземат Гиргина Гиргинова, сопран и Владимир Попов, баритон - солисти на Русенската опера.
Преди проявата на гостите ще бъдат показани най-новите постъпления за 2012 година във фонда на Военноисторическите музеи, закупени преди всичко със средства от дарения.
На 10 декември 2012 г. в 9.00 ч. на оградата на Къща музей „Цар Освободител Александър ІІ” ще бъде експонирана изложба на открито „Руско- турската война 1877 - 1878 г. и Плевенската епопея в творби от художествения фонд на Военноисторически музеи – Плевен - Освобождението в художествени образи”. Изложбата ще бъде официално открита в 16.00 ч. от Председателя на Народното събрание на Република България Цецка Цачева.

4. В Етнографския музей на Бургас по традиция бе осветена празничната Никулденска трапеза
Източник: http://www.focus-news.net/?id=n1725719
В Етнографския музей на Бургас по традиция бе осветена празничната Никулденска трапеза от отец Петър, предаде репортер на Радио "Фокус" Бургас. Кметът Димитър Николов разчупи обредната пита като по поверието в града през следващата година година в града ще се раждат повече момичета, а жените ще вършат повече работа. Той пожела на дамския състав на общинската администрация в лицето на заместник-кмета по евроинтеграция Атанаска Николова и Руска Бояджиева, директор на дирекция „Евроинтеграция”, повече проекти през годината. Преди това директорът на РИМ – Бургас Цоня Дражева разказа за символиката на никулденската трапеза. След разчупването на питата всеки можеше да си вземе парченце за дома или за свои близък. Бе открита изложба „Морски сюжети” – макети, изработени от дългогодишния моряк Драган Кренчев. В тържеството участваха и ученици от СХЕУ „Св.св. Кирил и Методий” и ОУ „Братя Миладинови” със свои творби, посветени на празника.
Предстои освещаването на никулденския курбан за здраве - на Часовника като опашката стига до х-л „България”. На празника присъстват много бургазлии. На две жени на видима възраст около 80 години им стана лошо. Екип на Спешна медицинска помощ-Бургас пристигна на място. Измери кръвното на жените, които са във видимо добро състояние. След това ще се проведе литийното шествие до 6–то корабно място в пристанището откъдето ще бъдат спуснати венци и цветя в морето в памет на загиналите моряци и рибари.

5. Царево вече има исторически музей
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1006728
Премиерът Бойко Борисов, министърът на регионалното развитие и благоустройството ЛИляна Павлова и кметът на града ГЕорги Лапчев прерязаха лентата на новия музей © Пресцентър
Новият исторически музей в Царево беше открит днес, навръх празника на града. Той е на три нива, на първото от които се намира оригиналът на златното тракийско съкровище, открито от археолози в Синеморец, през 2006 година.
След гостуването си на местна земя, на 8 януари отново ще бъде върнато в Националния исторически музей. Освен него, в експозицията в Царево стоят още археологически находки от предишни разкопки в района на общината и такива, открити по проект „Виа Понтика” 2012.
На втория етаж на музея ще се помещава етнографската сбирка, а третия е отделен за галерия.

6. Гигантски фигури на животни в музей на открито
Източник: http://novanews.bg/news/view/2012/12/06 ... ign=latest
На изкуството ще се радват скиори и гости на френския курорт Куршевел
Необичаен музей се появи във френския алпийски курорт Куршевел. На височина от 2660 метра над морското равнище скиорите и гости на зимния център могат да разгледат гигантски фигури на животни.
Автор на необикновената изложба, която ще остане през целия ски сезон, е френският скулптор Ришар Орлински.
Сред експонатите има произведения като червен слон висок 4,5 метра или 3-метрова сребриста горила. Гигантските фигури с тегло над 400 килограма бяха издигнати с хеликоптер, непосредствено преди началото на ски сезона.
Според автора на изложбата на открито експонатите получават живот, какъвто нямат в музея.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

Re: Ежедневен музеен информационен бюлетин.

Мнениеот vl.varnenchik_museum » Пет Дек 07, 2012 9:49 am

Музеен информационен бюлетин за 7.12.2012 г.

1. 35 години от откриването на Панорама „Плевенска епопея 1877 г.”
Източник: http://news.ibox.bg/news/id_1724507921
Директорът на Военноисторическия музей - Плевен Милко Аспарухов представи новоизлезлият сборник „Военноисторически музеи", том 3, посветен на 135 години от освобождението на Плевен, 105 години от създаването на Военноисторическите музеи и 35 години от откриването на Панорама „Плевенска епопея 1877 г.".
Това стана днес няколко дни преди честванията по повод 135 години от Освобождението на Плевен, в присъствието на руския консул в Русе Владимир Климанов и зам.-кметът Алексей Зелов.
В началото на проявата директорът на ВИМ, доц. Милко Аспарухов припомни думите на един английски офицер на турска служба, изречени в нощта на 9 срещу 10 декември 1877 г.:
"Утрешният изгрев слънце ще реши съдбата на една армия, а оттам за десетилетия напред ще определи курса на развитие на Европа".
Пред ученици бе прожектиран за първи път новият документален филм „Освобождението на България 1877-1878 г.", съвместна продукция на московското видеостудио „Кварт" и Военноисторически музей-Плевен.
На финала на срещата в Панорамата кратък концерт изнесоха младите оперни певци Гиргина Гиргинова, сопран и Владимир Попов, баритон - солисти на Русенската опера.

2. Берлинският музей отбеляза 100-годишнината от откриването на бюста на египетската царица Нефертити
Източник: http://www.tvevropa.com/bg/news/enterta ... view/79886
Берлинският музей отбеляза 100-годишнината от откриването на бюста на египетската царица Нефертити с нови разкрития за живота й. Досега се смяташе, че последните факти за Нефертити като действаща царица датират от 12-ата година от управлението на фараон Ехнатон. При разкопки в Египет обаче белгийски археолози са открили доказателства, че и 4 години по-късно тя все още е била негова съпруга, което коренно променя хронологията на битието й.
Берлинският исторически музей отбеляза 100-годишнината от откриването на бюста на древната египетска царица Нефертити. По време на експозицията бяха представени резултатите от нови разкопки край Египет, които променят фактите за живота на Нефертити, на които са се уповавали египтолозите до момента.
Египетската царица Нефертити е била омъжена за фараона Аменхотеп IV 4 години по-дълго, отколкото се предполагаше досега. Това провокира нови заключения за битието на египетската царица, тъй като тази подробност никога не е била включвана в хронологията на живота й от учените и тя автоматично предполага, че Нефертити е живяла повече, отколкото смятат учените.
"По този начин се развенчават митовете и опровергават всички предишни хипотези за преждевременната й смърт или оттеглянето й от властта вследствие на интриги на съперници", обяснява египтологът Харко Вилемс.
Бюстът на царицата, който е в центъра на експозицията, е открит при разкопки на древноегипетския град Ахетатон, или днешния Амарна, от немския археолог Лудвиг Борхарт през 1912 г. Според египетските разпоредби всички ценности, намерени от експедицията, е трябвало да бъдат прегледани от инспектор, който да реши дали да позволи изнасянето им от страната.
Съществуват няколко версии за това как Борхарт е успял да получи въпросното позволение. Според една от тях той показал на инспектора снимка на бюста, направена при лошо осветление Инспекторът не му обърнал внимание и така разрешението за износ било получено. Оттогава Египет многократно се е опитвал да си върне безценната статуетка.
За последен път това се прави през 2007 г., но германската страна отговаря, че "след 3000 години пътешествие царицата иска да си отдъхне". На юбилейната изложба "В света на Амарна" са представени над 100 експоната, които се излагат за пръв път.
Общо посетителите ще могат да видят около 600 археологически ценности, открити преди 100 години от Борхарт. Сред тях са амфори и бижута.
Изложбата е в Новия музей, разположен в центъра на Берлин.

3. Бандити разбиха и обраха музей
Източник: http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1007332
В Районна прокуратура - Кнежа образуваха досъдебно произвoдство срещу неизвестен извършител за това, че за времето от 04:01 часа на 3 декември 2012 година до 04:03 часа на същата дата, от сградата на Общински музей град Кнежа ул."Марин Боев" № 45 с уредник Цветина Иванова Петрова от същия град, чрез повреждане на прегради, здраво направени за защита на имот, счупил патронник на входна врата и използване на неустановено техническо средство, отнел от владението на отговорното длъжностно лице, без негово съгласие и с намерение противозаконно да ги присвои чужди движими вещи.
3 броя музейни експоната - пушки, неустановена марка и модел, на неустановена стойност - престъпление по чл. 195 ал.1 т.3 пр.2 и т.4 пр.2 във вр. чл. 194 ал.1 от НК.
vl.varnenchik_museum
 
Мнения: 851
Регистриран на: Пет Авг 19, 2011 10:43 am

ПредишнаСледваща

Назад към Your first forum

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron