е – музеен вестник > Музейна поща > Музейната криза в САЩ
 

История

Музеите по света

Анализи/Мнения

Уникални експонати

Архивите говорят

Музейна поща

Дигитална видеотека

Интересни книги

Архив

 

Музейна поща

Назад

Музейната криза в САЩ


Музейни материали свързани с кризата в музеите в Съединените американски щати публикувани в чуждия печат.

Почти всички музеи и институции, свързани с изкуството в САЩ са финансирани от частни лица. Изложбите се устройват благодарение на спонсори, а текущите разходи са за сметка на приходите от инвестирането на дарения. Така, благодарение на ръста на фондовия пазар в недалечното минало бюджета на музеите рязко нараства. Много от музеите попълниха колекциите си и построиха скъпи сгради. Но сега тези пари сякаш се изпаряват пред очите ни. Всички музеи ли ще оцелеят? Какви стратегии ще се окажат най-успешни? И какво от това ще се промени за художниците, кураторите и публиката в близките години? Съдейки по публикациите в американската преса, тези въпроси сега вълнуват много хора, професионално свързани с изкуството.

Началото на 2009 г. донесе неутешителни новости: безпорядъкът в икономиката действително засегна музеите. Съобщава се за изследване на художествените музеи в САЩ, което показва, че по голямата част от тях е загубила не по-малко от 20% от инвестициите си и в усложняващата се икономическа криза директорите на музеите се стараят да намалят разходите. От приведената информация става ясно за загуби и съкращения (от 5 до 20%), които засягат както големите, така и по-малките институции. Редица богати музеи, като Getty, Metropolitan Museum of Art и MoMA вече са орязали разходите си, но намират сили да устоят на бурята. Може да се очаква, че големите музеи ще устоят, техните програми ще бъдат само съкратени в неголяма степен, вероятно за близките две години. Що се отнася за по-малките, то те са изложени на сериозни опасности.


Из чуждия печат - Art Newspaper


В края на миналата 2008 г., в центъра на вниманието беше Музея за съвременно изкуство в Лос Анжелис, една от най-добрите и обещаващи институции в САЩ. Основан през 1979 г. Музеят притежава впечатляваща постоянна колекция от американско изкуство, създадено след 1940 г. и се слави с добре обмислени и оформени изложби. През ноември миналата година музеят обявява, че среща сериозни финансови трудности: за последните девет години той е загубил 44 млн. долара от 50 милионния паричен фонд и по всяка вероятност краха на фондовата борса поставя под заплаха останалото. Това не е случайно, като се вземе презвид, че музея е похарчил пари, организирайки разточителни гала вечери и хитови изложби, като тази на ©Murakami, чиято гордост е функциониращия бутик на Louis Vuitton. Когато музея обяви проблемите си, Ели Броуд, крупен мецанат от Лос Анжелис, забелязван непрекъснато на големите аукциони за изкуство и председател на Попечителския съвет на музея при неговото основавене предлага помощ, под формата на дарение от 30 млн. долара. Музеят за съвременно изкуство не бърза да приеме предложението и се опитва да разгледа алтернативни варианти, като сливане с по-големи и състоятелни институции, като Los Angeles County Museum of Art. Този музей също е свързан с името на въпросния мецанат, който построява в него специално изложбено пространство, за да покаже внушителната си колекция от 2000 произведения. Крайната му идея е пълна структурна интеграция на неговата колекция с Los Angeles County Museum of Art. Последният отказва, смятайки това като опит за поглъщане и Е. Броуд не предоставя колекцията си, като обявява, че ще построи собствен музей в Бевърли Хилс. Тези действия на мецаната пораждат сериозно недоволство сред артистичния елит. Създава се сайт за масова кампания за защита на автономията на музея. Имайки предвид тази история, Попечителският съвет на Музея за съвременно изкуство в Лос Анжелис се разделя в мненията си да се приеме или откаже дарението на Е. Броуд. В крайна сметка надделява решението то да бъде прието под формата на „хуманитарна помощ”.

Тази история от една страна показва, че икономическата криза дава доминиращи възможности на мецанатите да разширят сферата на своето влияние. От друга страна е показано как обществото може да реагира при переспективата от закриване на институции или поглъщането им от техни „неприятели”. Обществото може да настоява за запазване на автономията на музеите. Ситуацията около този музей повдига още е дин въпрос: колко далече може да стигне един музей, за да заплати за своето оживяване?


Из чуждия печат - The New York Times


Назад
 
НВИМ има авторски права над тази страница. Използването на текст или изображения от нея се извършва с писмено разрешение на НВИМ.
Национален военноисторически музей © 2009. Всички права запазени.