е – музеен вестник > Музейна поща > Програмата „РЕКАТА” създава нов тип посредничество
 

История

Музеите по света

Анализи/Мнения

Уникални експонати

Архивите говорят

Музейна поща

Дигитална видеотека

Интересни книги

Архив

 

Музейна поща

Назад

Програмата „РЕКАТА” създава нов тип посредничество


Експозиция чрез допир за незрящи и хора с нарушено зрение в Кей Бранли, Франция


Мари де Рамфор - специалист по научни медиаторски техники на АINU, Франция


През февруари 2005 г. Във Франция се приема „Закон за равните права и възможности. Участие и гражданство за хората с увреждания”. Още от самото начало той подкрепя проекта „РЕКАТА” на Жан Нувел, който вече е в строеж. Това е сензорна експозиция, която представлява гръбнака на музейните колекции и е предназначена както за зрящи, така и за слепи, за хора с нарушено зрение, за хора с двигателни увреждания и за здрави хора. Експозицията в Кей Бринли, която се разглежда чрез допир, е безпрецедентна във Франция. „РЕКАТА” e разделена тематично на 4 секции и се състои от 19 площадки, всяка от които съдържа илюстрация, текст и мултимедийно средство. Фирмата АINU, която предоставя специализирани услуги на музеите, адаптира документите и предметите, за да се осъществи проекта. Да се направят двуизмерни документи за хора с нарушено зрение като се адаптират, без да се промени тяхното академично съдържание, се оказва доста трудна задача. АINU събира колектив от специалисти в различни области: архитект, художник, експерт по ергономика, незрящ човек и медиатор. Предварително е уговорено, че ще изследват въздействието на документите с група хора с нарушено зрение, за да са сигурни, че са на прав път. Очертани са набор от процедури и предварителните фази на проекта. В резултат от тях са получени:


Релефни картини


Една по една илюстрациите са изписани в естествена големина върху нагрети релефни носещи устройства и поставени в контекста на съответния модул от програмата „РЕКАТА”. Група от хора с нарушено зрение изследва с опипване повърхността на документите, мащаба и ергономичността на всяка площадка, следвайки контурите на повърхностите, за да достигне до илюстрациите. След това са направени необходимите промени в плана и той е предложен на научния състав на музея.


Релеф и цвят


За моделирането на релефа са използвани различни техники. За най-високите релефи под кожата са поставени парчета, които после са покрити с кожа или директно са фиксирани върху смола. Те е трябвало да бъдат съвместими с консервационните стандарти, да могат да издържат на натиск и да не се износват от допира на посетителите. Избирани са между следните материали: метал, корк, плексиглас и смола. Скулптури от АINU изрязват части от метал, моделират и завършват частите, направени от смола. Най-ниските релефи са произведени чрез горещо отпечатване с желязо. Текстурите е трябвало да носят информация, така че са използвани различни подови настилки – от татами рогозки за японските къщи до килими, плочки и каменна настилка за къщите от Близкия Изток.

Въпреки че „РЕКАТА” приканва посетителите да я изследват с ръце, тя е атрактивна и за очите. Повърхностите са оцветени в охра, червено и зелено - цветове, подхождащи на цвета на кожата. Така те подчертаят и маркират различните части и детайли от експоната.


Свързване на образ и текст


Релефите и цветовете се смесват хармонично един с друг и с текста. За всички надписи е използвана латинската азбука и Брайловото писмо. Медните букви, с които са направени надписите на Брайл, са визуално привлекателни и лесни за четене чрез допир. Останалите текстове към илюстрациите са пирографирани и написани на ръка, все едно от антрополози и мисионери, които са писали и оригиналните документи. Незрящите хора и хора с нарушено зрение се ръководят по парапета и могат да се движат из експозицията с темпото, което те желаят. Първото нещо, което докосват ръцете на незрящите, е бронзова плоча със заглавие, показващо местоположението и датата и релефна проекция (планисфера) на мястото. Всяка платформа има обяснителен текст с пространство между буквите и редовете, за улесняване на четенето.


Жилища


Жилищата в секцията „Живот и движение в пространството” изискват по-различна техника. Тъй като по дефиниция архитектурата е триизмерна, АINU е поставила макети в умален мащаб на типи (индианска къща), на къща от Средния изток и на японска къща на табелите. Плановете включват и мащаба, за да служат като връзка с жилищата и да подсилят единството на секцията.

„РЕКАТА” създава сензорно пространство, в което диалогът между жестовете и думите е изцяло нов и различен, създава нов тип посредничество. Новият начин на възприемане на произведенията възниква от взаимодействието между подходите на слепи и зрящи посетители, които се движат в един поток.


Назад
 
НВИМ има авторски права над тази страница. Използването на текст или изображения от нея се извършва с писмено разрешение на НВИМ.
Национален военноисторически музей © 2009. Всички права запазени.