е – музеен вестник > Музейна поща > Дигиталната естетика – разрив или приемственост?
 

История

Музеите по света

Анализи/Мнения

Уникални експонати

Архивите говорят

Музейна поща

Дигитална видеотека

Интересни книги

Архив

 

Музейна поща

Назад

Дигиталната естетика – разрив или приемственост?
Фред Фостер


Мултимедиен художник, професор в университета “София-Антиполис”, Ница, Фред Фостер започва да работи в областта на online изкуството през 1994 г. През 2001 г. създава http://www.webnetmuseum.org В момента работи по начините на прилагане на революционната експериментална музейна концепция “Second Life” (Втори живот)


История и предистория на дигиталното изкуство


Историята на човечеството, с която историята на изкуството е тясно свързана, се развива в последователни стадии, в които творчеството е преминало през няколко фази: използване на материята, след това на енергията, а сега на информацията и дигиталнате технологии. Това пътуване е част от развитието от материалното към нематериалното. Можем да признаем, че някои форми на изкуството трасират пътя към така нареченото дигитално изкуство – изкуството в глобалната мрежа, Net-изкуството, от тук и Second Life проекта. Понятия като възникване, протичане, комуникация, интерактивност, мрежи и взаимоотношения, едновременно присъствие тук и на разстояние, сътрудничество и колективна интелигентност, на които се основава дигиталното изкуство и практиките на Second Life, са съществували исторически дори преди възникването и разпространението на компютъра. Това, което благодарение на съвременните модерни технологии ги прави нова форма на изкуство - дигиталното изкуство, са следните характеристики:

  • Творбата от Second Life не е фигуративна; тя не отразява света, а по-скоро го пренарежда и имитира
  • Установяват се нови отношения между творбата и зрителя, като съзерцанието се замества от взаимно влияние (интерактивност) и участие
  • В един и същи момент творбата съчетава рационалното от културно-историческото наследство и пазарната икономика

Появата на дигиталните технологии променя начина, по който творците-художници се отнасят към реалния свят, към придаването на материална форма на техните въображения и представи. Премахва се понятието завършена творба и се създават нови пространства за разпространение и изразяване на творбите. Разликата е в материалната природа на творбата, в нейната структура, начина, по който се възприема и възможностите за моментално разпространение чрез глобалната мрежа.

Основното значение на познавателното скъсване с миналото се състои в природата на промените, които това скъсване предизвиква. Това не означава, че дигиталното изкуство заличава миналото, то по-скоро го пресъздава отново.


Връзка между технологиите и въображението


Като се има предвид, че произведенията на изкуството се считат за уникални, дигиталното изкуство представлява истинско скъсване с миналото. То не отхвърля критериите за уникалност и неповторимост, а ги измества. Понятието “уникалност” остава фундаментално, но то е присъщо по-скоро на концепцията на творбата, отколкото на нейното изпълнение. То е въплътено в шаблон, който може да бъде матрица или програма.

За всички теоретици на дигиталното изкуство това е естетика, в която понятието “взаимоотношения” взема връх над понятието “обект”. То не се основава на създаването на форми, а на формална и неформална архитектура. По-ясно казано, творбата вече не е образ, а процесът на неговото създаване.


Архивиране, консервация, памет и дигитално изкуство


В миналото творците са оставяли своите творби във физическото пространство (по стените на пещери, върху мрамор или платно). Понастоящем, ако те желаят да оставят отпечатък от тяхната идентичност във вселената на глобалната мрежа, тяхната творба може да бъде навсякъде едновременно. Виртуалността поставя пред изкуството проблема, че до сега то успешно се е представяло за вечно. Но неуловимите форми на виртуалното изкуство принадлежат, де факто, към света на преходното и ефимерното. Произведения от този род са по-скоро усещане, отколкото предмет. В този смисъл не може да възникне недостатъчност, и от там – пазарна стойност. И това, по-скоро е радостно.


Назад
 
НВИМ има авторски права над тази страница. Използването на текст или изображения от нея се извършва с писмено разрешение на НВИМ.
Национален военноисторически музей © 2009. Всички права запазени.