е – музеен вестник > Музейна поща > Ролята на осветлението в музейната витрина
 

История

Музеите по света

Анализи/Мнения

Уникални експонати

Архивите говорят

Музейна поща

Дигитална видеотека

Интересни книги

Архив

 

Музейна поща

Назад

Ролята на осветлението в музейната витрина


Осветлението на музейната витрина е важен елемент от екипировката й, свързан с двете оснoвни функции на витрината – презентационна и защитна.

С осветлението във витрината ние не просто виждаме експонатите. Чрез различните негови ефекти и технически характеристики ние търсим оптималното решение за постигане на визуална комуникация.

В зависимост от конструкцията на витрината различаваме няколко вида изпълнение.


Висока витрина със светлинна касета на тавана


Стандартното изпълнение е вграждане на луминисцентни лампи в светлинната касета и параболичен растер, който разсейва светлината. Предимствата са удобство при обслужването. Смяната на лампите става лесно през капака на касетата. Захранването е от пода. Кабелът е вграден във фина щанга, която достига до касетата. Понякога кабелът се полага прикрито във фугата за слепване на отвесните стъкла.

Този тип изпълнение не е удачно, ако имаме 2 таблери, т.е. 2 презентационни равнини. Долната равнина винаги е ощетена, защото се получават сенки от предметите, наредени на горната таблера. В такива случаи се прибягва до закрепване на спотове на отвесна щанга от легирана стомана, които осветяват поотделно различните таблери.

Тъй като витрината е едно затворено пространство, при дълготрайно осветяване се получава топлинно излъчване във вътрешността й. За да избегнем този вреден ефект, допълнително се вгражда изолиращо стъкло, което отделя светлинната касета от вътрешността на витрината или се предвижда ревизионна клапа на тавана за изтегляне на топлия въздух. Тук говорим за витрините, немско производство. За съжаление българските призводители не следват този модел. Най-често те използват лампи тип луни, а таванът на витрината е обикновена дървесна плоскост.


Витрина-маса


Тези витрини са предназначени за излагане на плоски експонати, които изискват поглед отгоре – монети, накити, оръжие. При монтиране на осветление цокълът се изработва във вид на шкаф, в който са поставя светлинният източник. Лумисцентната тръба е закрепена на фини щанги. Съществува и вариант със спотове от двете страни на вътрешното пространство.


Фиброоптично осветление (Glasfaserbeleuchtung)


Напоследък все по-вече се прилага в музейната област заради изключителната му способност да елиминира ултравиолетовите и инфрачервените лъчи, т.е. да провежда студена светлина. Освен това с него се постигат разнообразни ефекти на осветление – точково, акцентно и др. Много успешно се прилага за осветяване на фини детайли върху малка повърхност - монети или надписи върху съдове.

Състои се от светлинен източник с вградени филтри за съответните лъчения и оптични влакна, които завършват с накрайници. Те могат да бъдат във вид на лещи, призматични, ябълковидни и др.

Оптичните накрайници могат да бъдат вградени в светлинната касета. Ако те са въртящи, чрез настройването им има възможност за акцентно осветяване на емблематичен експонат. Това изпълнение е особено подходящо за временни изложби, където имаме честа смяна на експонатите.

Когато оптичните накрайници са монтирани в пода на витрината - ограждащо по края, се постига въздействащ ефект на обливаща светлина. Излъчваната светлина рефлектира от едно огледално стъкло, с което е изпълнен таванът на витрината.

Защитната функция на музейната витрина


Изискването експонатът да е достатъчно осветен трябва да се съчетае с изискването да се изключи увреждане на чувствителни материали от прекалено ярко осветяване. Техниките за осветление и техните ефекти се подбират съгласно консервационните изисквания за излагане на чувствителни материали – хартия, графики, тъкани, кожа. На помощ идва споменатото фиброоптично осветление, което елиминира вредните UV- и IR-лъчения с тяхното избелващо и топлинно въздействие.

Удачно решение за високи консервационни изисквания, например, е светлинната касета да е отделена от корпуса на витрината с цел отстраняване на топлинното въздейстие. На снимката може да се видят светлинните компоненти:


  • луминисцентни лампи с димер за регулиране силата на осветеност;
  • параболичен растер;
  • UV-филтър;
  • нисковолтови излъчватели за насочено осветление в предната част на касетата;
  • луминисцентни лампи с рефлектор за индиректно осветление.

Не на последно място трябва да се има предвид, че осветлението във витрините не е нещо самоцелно, то трябва да е напасващо на осветлението в залата. За целта се използва софтуер, залагат се параметрите на осветлението във витрините и на тази база стават ясни зоните на осветеност и светотехническите характеристики на източниците за общото и насоченото осветление.



Назад
 
НВИМ има авторски права над тази страница. Използването на текст или изображения от нея се извършва с писмено разрешение на НВИМ.
Национален военноисторически музей © 2009. Всички права запазени.