е – музеен вестник > Музеите по света > Музей на авиацията в Белград
 

История

Музеите по света

Анализи/Мнения

Уникални експонати

Архивите говорят

Музейна поща

Дигитална видеотека

Интересни книги

Архив

 

Музеите по света

Назад

 Музей на авиацията в Белград


Един от най - известните и посещавани музеи в Сърбия е музеят на авиацията, намиращ се в непосредствена близост до международното летище на Белград “Никола Тесла”.

По изложбена площ и значимост на експонатите, той се нарежда сред първите десет най-добри авиационни музеи в света. Създаден е през 1957 г. и към настоящия момент представлява най-големият от този вид на Балканския полуостров. В сбирките се съхраняват повече от 200 самолета, 130 самолетни двигателя, много радари, разнообразно авиационно въоръжение (оръдия, картечници, управляеми и неуправляеми ракети, бомби и др.), учебни тренажори – симулатори, повече от 20 000 книги и техническа документация и повече от 300 000 фотографии. От 1989 г. музеят се помещава в модерна сграда от стъкло и бетон с обща площ 10 700 м2, която има форма на самолетен колесник. Постоянната експозиция е разположена в две нива на площ от 6000 м2. Изложени са повече от 50 модела оригинални самолети – военни, граждански, спортни и безмоторни, водосамолети и хеликоптери, произведени в Европа, Америка и бивша Югославия. Част от тях са закупени, други са пленени, трети са получени чрез обмен на експонати. Повече от 15 самолета се намират във външната експозиция, а останалите са във фондовете на музея. Вътрешната експозиция е разделена на няколко тематични изложби.

Сградата на музея на авиацията в Белград

В тях са представени експонати, свързани с началните години на сръбската авиация, с развитието й през периода от 1912 до 1918 г., с Втората световна война и съвременния период.


Поглед към вътрешната експозиция на музея


Притежание на музея са прочутите самолети “Месершмит МЕ – 109”, “Хърикейн Мк ІV”, Спитфайър Мк 9”, “Як – 3”, ”Ил – 2” , “Як – 9П”, американският “Тъндърболт П – 47” и единственият в света запазен образец на италианския изтребител “Фиат G – 50”, който се съхранява във фондовете на музея. Немският “Месершмит” е основен изтребител на Луфтвафе, използван през целия период на Втората световна война, а английските “Хърикейн” и “Спитфайър” участват в битката за Британия. По време на войната са произведени повече от 4500 руски самолета “Як – 3”, а в цялост е запазен само този, който е в музея. Самолетът “Ил – 2” е наречен “летящият танк” заради стоманения си корпус. В колекцията има и много американски самолети, пристигнали като военна помощ. След ремонт повечето от експонатите биха могли отново да полетят, тъй като имат всички необходими части и са оборудвани с оригиналните картечници, ракети и бомби.

Югославската авиационна промишленост е представена с първия произведен в Сърбия самолет “Физир ФН”, “Аеро – 2”, селскостопанския самолет “Утва 66”, един от първите бойни самолети, произведени след Втората световна война “Икарус С – 49Ц”, “451 М” и “451 ММ”, “Соко 522”, “Крагуй” и прототипа на изтребителя - бомбардировач “Орао J – 22”. На почетно място е изложен първият реактивен самолет “Г – 2 Галеб”, който има награда от авиационното изложение в Бурже (Франция) за най-добър самолет в своя клас. Един образец от самолета е закупен от актьора Джон Траволта, който все още лети на него с оригиналните обозначения на югославските ВВС.

Галерия

1  2  -->
Назад
НВИМ има авторски права над тази страница. Използването на текст или изображения от нея се извършва с писмено разрешение на НВИМ.
Национален военноисторически музей © 2009. Всички права запазени.